Slogan Logopedie Raemakers

VROEGE SIGNALEN

In onze praktijk kunt u terecht voor onderzoek en behandeling van lees- en spellingproblemen. Ook kunt u bij ons terecht voor de behandeling van dyslexie. Als geregistreerd dyslexiebehandelaar nemen Florence Koolen en Petra Raemakers deze taak op zich.

VROEGE SIGNALEN 

Logopedie houdt zich bezig met communicatie in de ruimste zin van het woord. Zowel mondelinge spreek- en taalvaardigheden als ook schriftelijke vaardigheden zoals lezen en spellen.

Sinds langere tijd bestaat bij Florence en Petra de interesse voor de begeleiding van kinderen met lees- en spellingproblemen. De signalen voor deze problemen worden vaak al in de kleuterperiode gezien. De helft van de kinderen met lees- en spellingproblemen/dyslexie heeft mondelinge taalproblemen (gehad). Vroege signalen (de zgn. risicofactoren) voor dyslexie zijn:

 

Fonologie:

 

  • Fonologische problemen of broddelachtig spreken
  • Verhaspelen van langere woorden
  • Specifieke problemen met onbeklemtoonde woorden en woorddelen, bijvoorbeeld voor- en achtervoegsels en voegwoorden

 

Auditief geheugen:

 

  • Moeite met het onthouden van opdrachten en liedjes/versjes
  • Moeite met het begrijpen van samengestelde opdrachten

 

Overige taalproblemen:

 

  • Problemen met het verbuigen en vervoegen van (onregelmatige) woorden
  • Lichte zinsbouwproblemen
  • Woordvindingsproblemen
  • Zwakke benoemsnelheid van plaatjes en kleuren
  • Korte concentratie bij taaltaken
  • Moeite met het leren van abstracte begrippen zoals kleuren, voorzetsels, hoeveelheidsbegrippen, tijdsbegrippen, links-rechts

 

Overige zaken:

 

  • Automatiseringsproblemen
  • Problemen met klokkijken en tijdsoriĆ«ntatie
  • Richtingproblemen
  • Erfelijkheid
  • Interesse en/of aanleg voor visueel/ruimtelijk/analytische taken
  • Weinig interesse voor of notie van schriftelijke taal (ontluikende geletterdheid)

 

De kinderen met deze problemen worden regelmatig in de praktijk behandeld. De overgang naar groep 3 is een belangrijk moment en daar gaan de kinderen echt opvallen wanneer er problemen zijn met spellen en lezen.