Wanneer kinderen vanaf groep 3 vastlopen in het lees- en schrijfproces en aangemeld worden bij onze praktijk, verzamel ik, via anamnese en onderzoek, allerlei gegevens om tot een diagnose te komen en zo nodig, een handelingsplan op te stellen.
Met toestemming van de ouders worden er ook gegevens opgevraagd bij de school van het kind en eventuele andere betrokkenen.
Het onderzoek van het kind met lees- en spellingproblemen bestaat uit onderzoek naar:
Lezen
Spelling
Klank-tekenkoppeling
Auditieve deelvaardigheden
Visuele deelvaardigheden
Mondelinge taal (observeren en zo nodig testen)
Na het onderzoek wordt er een advies uitgebracht. Met goedkeuring van de ouders worden de onderzoeksgegevens ook aan school verstrekt.
Wanneer er behandeling volgt, wordt er een handelingsplan gemaakt. Dit handelingsplan wordt uitgevoerd in de logopedielessen. Van ouders wordt verwacht dat ze bij de behandeling aanwezig zijn en thuis 15-30 minuten per dag oefenen.
Wanneer de leerkracht van het kind er behoefte aan heeft, kan het onderzoeksverslag of onderzoeksgegevens besproken worden.
Verder vinden wij het een absolute meerwaarde hebben wanneer er regelmatig overleg is met de leerkracht van het kind i.v.m. afstemming van de behandeling.
Binnen zes maanden wordt het kind in de logopediepraktijk weer getoetst. Ook dan is het wenselijk om met de desbetreffende leerkracht te overleggen. Het naast elkaar leggen van de toetsgegevens van school en logopedie is zinvol en geeft aanknopingspunten over het eventueel bijstellen van de behandeling. Verder kan de leerkracht eventueel suggesties/adviezen vanuit de logopedische behandeling ter harte nemen en toepassen in de schoolsituatie. Omgekeerd kan de leerkracht informatie aandragen waar in de logopedische behandeling iets mee gedaan kan worden.
Waarschijnlijk overbodig om te vermelden, maar het kind staat in deze centraal en er worden maximale inspanningen verricht om de achterstand in het lees- en schrijfproces te minimaliseren.
In de logopedische behandeling wordt gewerkt met werkvormen en methodes/methodieken die altijd naast de bestaande methodes op school gebruikt kunnen worden.
Verder is het vaak zo dat ik de methode van de basisschool als uitgangspunt neem en daar mijn behandeling op aanpas. Overleg in deze maakt veel duidelijk. Ook voor de ouders is overleg tussen school en logopedie zeer wenselijk in verband met de afstemming van het huiswerk. Het is voor alle partijen prettig wanneer hier afspraken over worden gemaakt.
In beginsel zijn wij allround logopedist en werken wij met alle materialen en methodes die wij beschikbaar hebben voor deze behandelingen. Speciaal voor de lees- en spellingbehandeling hebben wij de volgende werkvormen, methodes en programma’s in huis:
Met betrekking tot Klanken in Kleuren, Kwec-methodiek, Geregeld, alle Connect werkvormen en Ralfi-lezen is door Petra scholing gevolgd en afgesloten met de ontvangst van certificaten.